Color Management . Profile input - output (ICC) .

1.11.2018 postat

     Sa presupunem ca va aflati intr-un magazin in fata a 20 de televizoare care afiseaza o imagine statica (o poza sa spunem ). Veti observa ca fiecare dintre ele (chiar daca sunt acelasi model ) afiseaza culorile in mod diferit. Diferentele apar datorita tipului de tehnologii folosite, diagonala , incidenta luminii , pozitia observatorului, etc. Pentru a vizualiza identic imaginea pe cele 20 de televizoare, trebuiesc indeplinite o serie de conditii de vizualizare si setate caracteristicile de redare pentru fiecare dintre ele. Asa se intampla si in cazul procesului de tiparire. Pe tot lantul tehnologic ( aparat foto, scanner, monitor , digital proof , masina de tipar ) sunt necesare 2-a procese : calibrare + profile culoare .

Aparatul foto , scannerul sunt sisteme input ( care capteaza imaginea ). Monitorul , proof-ul digital , masina de tipar sunt sisteme output ( care redau imaginea ).

1. Aparat foto. Pentru ca un aparat foto sa capteze corect o imagine trebuie sa fie calibrat conform normelor producatorului. Un profil de culoare trebuie sa contina informatii despre : spatiul de culoare RGB folosit ( recomand ECI RGB si nu Adobe RGB care este definit cu D65) , sensibilitate spectrala , caracteristicile sursei de lumina ( temperatura culorii , puterea luminii ), contrast , etc. Pentru a crea un profil ICC trebuie fotografiat un test chart standardizat (ISO 12641 ) . Fiecare patratel de culoare standardizat va afisa o valoare RGB care va fi interpretata in spatiul CIElab. Valoarea astfel obtinuta trebuie sa fie aproximativ egala cu cea definita in test chart. Daca exista diferente , se vor verifica toate setarile aparatului sau ale sursei de lumina.
Aparatele foto care nu pot fi calibrate conform ISO standard IT 8 nu pot genera imagini corecte in sistemul de referinta CIElab.
2. Monitorul. Nu toate monitoarele pot fi folosite in industria grafica. Monitoarele LCD nu se folosesc in industria grafica. Nici toate monitoarele CRT nu ating parametrii ceruti. Pentru un monitor profesional trebuiesc indeplinite urmatoarele proceduri. Conditiile de iluminare in camera trebuiesc masurate si corelate conform standardului ( masurarea luminii la nivelul monitorului stins, reflexia luminii in apropierea acestuia , etc ) . Se vor seta urmatoarele valori : spatiul RGB folosit, valuoarea Gamma , Brightness, White point . Se va afisa pe monitor un test chart conform ISO 12640. Cu ajutorul unui spectofotometru special se vor masura valorile respective care vor fi afisate CIElab. Dupa ajustarile corespunzatoare, monitorul dvs. va reda culorile corect.
Acum, pentru a vizualiza cum va arata documentul dvs. tiparit , veti incarca profilul de culoare corespunzator procesului tehnologic folosit si tipului de hartie . Profilele ECI / Fogra sunt valabile in spatiul european si au la baza standardul ISO 12647.
3. Masini de tiparit. Dupa calibrarea masinii de tiparit si a CTP -ului se tipareste un test chart (de ex. Altona test care se bazeaza pe ISO 12640) si se masoara cu ajutorul unui spectrodensitometru in conditii standard ( D50 , lumina la 45 grade, observator 2 grade). In cazul diferentelor se vor lua masuri de recalibrare a masinii de tiparit , sau de recalibrat curba de compensare pentru CTP. Atentie ! Hartia , cerneala, substantele de umezire (PH,conductivitate) folosite, trebuiesc sa fie certificate .
Legatura intre RGB si CMYK se face utilizand sistemul de valori CIElab. Orice document RGB trebuie insotit de aceste valori la conversia CMYK.
In acest mod , o imagine poate fi redata cu fidelitate de catre fiecare sistem implicat in linia tehnologica. Nu se poate vorbi de calitate in lipsa standardizarii.
Observatii.
1. Nu folositi pentru previzualizare standardul SWOP !!(chiar si pentru reviste). Este standard american, mult diferit ca valori fata de cel european.
2. Nu are rost sa embedati pentru tipar profile. Tipografiile care lucreaza standardizat le au setate default in RIP-urile CTP. Ele sunt selectate in functie de tehnologia folosita si tipul de hartie ceruta. Neconcordantele apar doar pentru ca tipografiile nu au masinile calibrate chiar daca folosesc profile de culoare (in Romania cunosc doar trei tipografii care au calibrate masinile si tiparesc valori masurabile CIElab; MMK Print se numara printre ele). Acelasi lucru este valabil si pentru monitoarele , digital proof-urile necalibrate si masurabile CIElab , din agentiile de publicitate sau firmele de prepress, care nu sunt calibrate si certificate valoric spectrofotometric.